_DSC9211-2.Mobilen

Genom att tro och göra!

"Så kom Naaman med sina hästar och vagnar och stannade vid dörren till Elisas hus. Då sände Elisa ut ett bud till honom och lät säga: "Gå i väg och tvätta dig sju gånger i Jordan, så skall ditt kött bli friskt igen och du bli ren." Men Naaman blev vred och for sin väg och sade: "Jag trodde att han skulle gå ut till mig och träda fram och åkalla Herrens, sin Guds, namn och föra sin hand fram och åter över stället och så ta bort spetälskan. Är inte Damaskus floder, Abana och Parpar, bättre än alla vatten i Israel? Då kunde jag ju lika gärna tvätta mig i dem för att bli ren." Så vände han om och for sin väg i vrede. Men hans tjänare gick fram och talade till honom och sade: "Min fader, om profeten hade begärt något svårt av dig, skulle du då inte ha gjort det? Hur mycket mer nu då han endast har sagt till dig: Tvätta dig, så blir du ren!" Då for han ner och doppade sig i Jordan sju gånger, så som gudsmannen hade sagt. Och hans kött blev friskt igen som en ung pojkes kött, och han blev ren." (2 Kungaboken 5)

Naaman var spetälsk. Han ville bli frisk. Och kom till Elisa. Men Elisa kom inte själv ut till Naaman för att hjälpa honom. Vi kan tycka att det var fisförnämt. Ja, både ogästvänligt och högdraget. Det var faktiskt Elisa själv som bjudit dit Naaman. Naaman tyckte naturligtvis att det var en skymf  han också - trots att det var han som stod i beroendeställning. Naaman var ju en man av anseende. Det är det anseendet som Elisa medvetet bortser ifrån här. Varför? För att han fokuserade på en trons lösning av Naamans problem och inte ett erkännande av hans ställning. Här behövde Naaman något konkret att ta fasta på. Något som låg utanför hans kontroll. Och för att lyda i tro på! Det var vägen till hans helande.

Men det blev för mycket för Naaman. Han hade förväntat sig ett visst iscensättande. Han säger det själv: "Jag trodde att han skulle gå ut till mig och träda fram och åkalla Herrens sin Guds namn och föra sin hand fram och åter över stället och ta bort spetälskan." Det här är Naamans föreställningar om hur han skulle bli helad. Men då skulle det inte längre vara trons gärningar. Trons gärningar sträcker sig utanför det rationellt förklarbara.

Elisa som med stor integritet stannade inne i sitt hus och istället skickade sin tjänare, bad Naaman att doppa sig sju gånger i floden Jordan. Inte en gång. Inte två gånger. Inte heller fem gånger. Men sju gånger! Varför sju gånger? Därför att gudsmannen sa så. Hade gudsmannen sagt tre gånger, då hade tre gånger räckt. Men nu sa han sju gånger och då var det det som låg till grund för trons lydnad.

Vad är trons lydnad? Det är att hänge sig åt det trons gärningar förevisar. Jerikos murar föll efter att man fullföljt noggranna instruktionen för trons gärning. När Jesus förvandlade vatten till vin så var det efter att man genom lydnad fyllt vattenkrukor med vatten. Vattenkrukor rymmer inte vin. Just det! Där har du trons irrationalitet under lydnad. Jesus uppvisar dessa omöjligheter när han gav den blinde nya ögon. Han förvandlade jord och sekret till nya friska, bruna ögon. "Tro utan gärning är död."

Tron är länken mellan Gud och människan. "Den som vill komma till Gud måste tro att han är till och att han lönar den som söker honom." (Hebr 11:6) Det är den översta rubriken. Underrubriken heter : "Tro utan gärning är död." (Jakobs brev. 2) Tron måste ha ett fortskaffningsmedel. En gärning i förbindelse med. Ja, med. Ett lydnadens utförande. Så är också handpåläggningen en sådan gärning. Smörjandet med olja vid trons bön är också en sådan gärning. Vid bönedukar.

En läsare vände sig till mig i ett sjukdomsärende. Jag kom då att tänka på ett par handfasta råd som jag fick till mig. Jag kände att jag skulle ge den sjuke de råden. Helt ofarliga råd men i en trosriktning. I en rörelse mot ett helande i Jesu namn! Men vederbörande slog ifrån sig att det redan var väl prövat. Så stängde den sjuke trons möjligheter - likt om Naaman slutgiltigt hade åkt hem i vrede.

Så fungerar tron! Tron den tar tag i löftena och går i tro ut på de gärningar som Naaman i detta fall ansåg för nedlåtande eller i det angivna fallet redan var prövat. Så kan vi både öppna och stänga för trons möjligheter. Vi kan också gå i tro och då griper Herren in!

Sa inte Jesus till kvinnan som tog tag i hans mantel i hemlighet att kraft gick ut från honom och att hennes tro hade hjälpt henne? (Mark. 5)

Jo.

 

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

  • Thommy » Ytterligare 20.000:  ”Tack för din respons, Claes! Du är alltid välkommen att vara med mig. Jag gläd..”

  • Claes Mård » Ytterligare 20.000:  ”När jag ser alla dessa traktater som du delar ut så känns mitt arbete på fängels..”

  • Thommy Jakobsson » Filadelfia i kris!:  ”Guds frid Inge, Tack för ditt genmäle! Tyvärr så kommer den "kravbilden" mer at..”

  • Inge Hultström » Filadelfia i kris!:  ”Fick se detta Mail först i dag och jag som medlem i denna kyrka lider och våndas..”

  • Thommy » Tillbaka från Grekland:  ”Tack Conny! Gud välsigne dig i din gärning.”

Bloggarkiv

Etikettmoln