_DSC9211-2.Mobilen

Rena händer

"Närma er Gud, så ska han närma sig er. Rena era händer, ni syndare, och rena era hjärtan, ni splittrade."  Jakobsbrev 4

På onsdag kommer mina plakat med bud från Danmark, har man lovat. Jag lever för detta just nu. Det är mig en gåta varför det blivit så ett med mig detta att gå ut att evangelisera. Jag har fått syn på något som är större än denna lilla insats. Den upplevs så dyrbar.

Den gigantiske evangelisten Reinhard Bonnke som nyligen avled samlade miljontals lyssnare på sina möten. Det kan ju få vem som helst att resignera inför en packe traktater, utan sångröst eller lusten av att vara en härold. Vi tänker ofta i megaformat. Men det är inte där brännpunkten ligger. Jag tänker inte ens så och det är inte heller så att polletten till slut trillade ner i ett för smalt myntinkast, om jag får använda mig av den bilden. Plötsligt stod det där bara. 

I Jakobs brev i en äldre översättning så står det inte "ni splittrade ". Det står "ni med delad håg ". Splittrad det kan man vara mer temporärt men en delad håg är något mer fundamentalt i personligheten och ligger djupare. Att ha en delad håg handlar om ett halvt engagemang på flera håll. Det kan till och med röra sig om motstridiga inriktningar emanerade ur olika intressen. Våra liv spänner över så stora områden och Guds sak kan få stå tillbaka i tider ifråga om prioriteringar. Vi bär då på en delad håg.

Men låt oss ta in versen där den börjar, nämligen: "Närma er Gud."  Det är det allt väsentliga. "Rena era händer, ni syndare".

Jakob börjar med händerna. De som uträttar. De som gör rätt eller fel saker. Eller bådadera. "Rena dem! " Åh...det upplever jag vara en nödvändighet i mitt liv. Att tvätta dem fria från bakomliggande avsikter, dolda motiv eller andra syften. Att äga ett rent hjärta med rena motiv. Och det fortlöpande.

Vad sa Jesus till synderskan som var anklagad; "Jesus reste sig upp och sade till henne: "Kvinna, var är de? Har ingen dömt dig?" Hon svarade: "Nej, Herre." Då sade Jesus: "Inte heller jag dömer dig. Gå, och synda nu inte mer! "

Ligger det inte i ordet: "Gå, och synda inte mer! " en uppmaning att inte stanna kvar i en felaktig position? Syndens position. Gå! Hon får uppmaningen att distansera sig från ett otillbörligt liv och förhållningssätt. Så befriande.

Vi blir i livet smutsiga om våra själar - precis som riktigt vita kläder om sommaren är utsatta för smuts. Kritvita klänningar drabbas av gula maskrosfläckar i midsommartid och svarta skoavtryck från klängande barn. Så lätt hänt. Den som sätter sig obetänksamt för att vila kan drabbas av fläckar på kläderna, en vit pressad skjorta blir med tiden både skrynklig och brun. Lika obemärkt sker det i överförd mening med våra själar. Det är så i livet och på vandringen även om dessa haltande bilder på intet när är så allvarliga som synden som förstör vår olösta framtid för evigheten. Synden som är en del av vår natur och inget utanpåverk som vi bara kan kränga av oss. Jakob uppmanar oss att rena våra händer och våra hjärtan och han drämmer till oss i vår ambivalens och i vår delade håg - ja, vi som är splittrade.

Men Gudsordet är välkommet för den som är botfärdig. Det kommer till den som är mogen för omvändelsens stora upprättelse. Då kommer Jesus till oss, vi som börjat närma oss honom. 

Om du känner att du har blivit förlåten av Gud - var rädd om det! Gå befriad och renad. Om dina medmänniskor sitter fast i ditt förflutna så får du lämna det åt Gud. Han som har förmågan att både glömma och förlåta. Det viktiga är att byta position och att inte synda igen. Det står så.

Detta var det ord som kom till mig i dag. Det är ett skarpt ord men uttryckt i nåd. För den obotfärdige är det möjligen ett anklagande ord. Men för den som är trött på synden är till och med den avslöjande och inträngande upplysningen om den delade hågen mottagbar.  Allt Guds ord får då följa med som ett frigörande domsord över ett sargat inre liv till befrielse.

Om vi säger ja till det.

 

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Etikettmoln