Bär också du ditt kors
"När de hade hånat honom, tog de av honom purpurmanteln och klädde honom i hans egna kläder. Sedan förde de ut honom för att korsfästas. De hejdade en man som just kom in från landet, Simon från Kyrene, far till Alexander och Rufus. Honom tvingade de att bära Jesu kors. Och de förde Jesus till den plats som kallas Golgata, som betyder Dödskalleplatsen." ( Mark. 15:20-22)
Korsfästelsen var den romerska militärens plågsamma sätt att avrätta sina dödsdömda. Kanske det mest plågsamma sättet att långsamt utsläcka ett liv på. Att sakta tömma en människa på liv under sin egen vikt med vassa bultar genomdrivna händer och fötter. Ett lidande så djupt att Mel Gibson bara har kunnat illustrera det slaskigt i röd färg. Men utan verklig inlevelse under lidande. Hur skulle han kunna det? Sker det dessutom mitt på dagen i gassande sol i Mellanöstern, så är villkoren än mer bestialiskt uppfyllda. Bjuder du sedan den döende och törstige på ättika att dricka ur en svamp som används för toalett besöken - ja, då har du verkligen tömt bägaren av ondska på alla plan. Det var vad man gjorde med Jesus. Sticker du dessutom förtalets spjut in i sidan av en sådan försvarslös, punkteras livet allt plågsammare. Kroppen vill vika sig. Men det går inte. Du sitter fast. Och blodet från törnekronan svider i ögonen och förmörkar till slut din syn.
När Jesus är på väg till Golgata får han likt andra dödsdömda bära på korsets övre tvärbalk. Det var nog inte en tre tums golvlist för att mejsla ut tyngden på stocken. Det var en rejäl pjäs för timmermannens son att bära. Jesus visste med säkerhet om att för att uppfylla korsfästelsens premisser så skulle han också behöva bära sitt kors hela vägen själv. Men mitt i all passionsbetraktelser så tar man ifrån honom det viktiga inslaget och det blir till en hånfull episod också det. En psykning i hans egen uppgift inom hans eget ansvarsområde - att bära mänskligheten synd upp på korset. Gode Gud! Som om bördan inte var tung nog.
Simon från Kyrene är mycket noga omnämnd i skriften. Vi får veta både namnet och namnet på hans barn. Hade det inte räckt med att anonymisera honom och göra honom till en förlaga för alla de människor som hjälper andra i deras prövningar i livet? Likt Lots hustru som på sitt sätt får stå portal för alla avfällingar men utan namn. Vi har alla ett eget kors att bära i våra liv. Den ena på det sättet. Den andra på ett helt annat sätt. Men det vi alla har gemensamt är att just det kors vi får bära både som människor men också i Jesus efterföljd synes oss vara så triviala och så onödiga. "Om bara inte detta skulle följa i mitt liv, så annorlunda och lätt allt skulle varit.", klagar vi och tycker det är så onödigt plågsamt. Paulus kors var en törntagg i köttet, skriver han. Spetsen av en tagg. Den ska ju inte sitta i en människokropp. Det är onaturligt. Och vi förstår olägenheten och kan relatera till honom. Så har vi det var till mans. Inte sant? Något som skaver i våra liv. Men han kunde inte avlägsna den. Och Herren lät den sitta kvar - oh, du djupa visdom under Guds handhavande. Så ropar också skriften över Jabes liv. "Hans mor hade fött honom med smärta." Det gör väl alla mödrar? Ja, men här är den särkilt påtalad för det var mer än en fysisk smärta. Annars hade det varit onödigt att nedteckna det.
Det finns i det individuella lidande som vi kan få uppleva i våra liv, ett avskiljande, en brandvägg, likt proppen som blockerar öppningen till diskhon. Ja, så fylls våra liv med svaghet. Varför? Ja, det är den svagheten som ska till för att kraften ska fullkomnas. Den fullkomnas i svaghet. Det är en gudomlig visdom vi aldrig kan utforska. Den ligger i överförd mening på cellnivå. Dit kan vi aldrig tränga in. Det är oss för stort och för smått att fatta.
Jesus fick hjälp av andra att bära sitt kors när det inte gick längre för honom. När han inte orkade längre. Där är vi varandra till hjälp. En mycket fin illustration och därmed bekräftad möjlighet för oss i Jesus efterföljd att kunna hjälpa varandra. Vi kan och får hjälpa varandra när vi dignar under bördor på vandringen hem till Gud. Och bör i möjligaste mån göra det. Om en lem lider då lider de alla. Ett litet diskbråck kan välta hela fysiken. Prova inte men då skulle du få se.
Det finns ett annat sätt att se på saken. Det är det som Paulus beskriver när han säger att han "uthärdat många lidandets kamp". Uthärdat. Det ordet rymmer så mycket. Då handlar det inte så mycket om att få hjälp i nöden. Då handlar det om att uthärda själv. Och med stor respekt för det kors Herren gett dig att bära - precis som Paulus hade en törntagg i köttet, så är ditt kors avmätt efter din förmåga. Förmågan står aldrig i proportion till korset. Annars är det inget kors. Men likt Herren bär oss så bär han också våra bördor. Inte sant? Hade vi både behövd gå och bära bördan hade det varit helt och fullständigt omöjligt att röra sig framåt. Men nu bär han oss. Det är inte ett försök till psykoterapi. Det är en verklighet! Därför blir hans ok milt att bära. Ett märkligt ordval för övrigt. Mildhet har knappast med tyngdlagar att göra. Gode Gud!
Jag vill avsluta med några meningar av en respekterad gudsman som dog året innan jag föddes. Jag hör ju profeten i honom. Den obundne sanningssägaren utan inställsamhet. Men med en herdes milda vårdande röst. Det är A.W Tozers ord som kunde varit en broderad text på väggen i våra vardagsrum. Om vi levt i en annan tid.
" Be hard on yourself and easy on others.
Carry your own cross but never lay one on the back of others."
- A.W Tozer -
" Var hård mot dig själv och mild emot andra.
Bär ditt eget kors men lägg det aldrig på andras ryggar. "