_DSC9211-2.Mobilen

Oförskämt djärv

" Jesus sade till dem: "Om någon av er har en vän och går till honom mitt i natten och säger: Käre vän, låna mig tre bröd, för en vän som är på resa har kommit till mig och jag har inget att sätta fram åt honom – vem av er skulle då få till svar där inifrån: Stör mig inte! Dörren är redan låst och mina barn och jag har gått och lagt oss. Jag kan inte gå upp och ge dig något. Jag säger er: Även om han inte skulle gå upp och ge honom något för att det är hans vän, så kommer han att gå upp och ge honom allt han behöver för att han är så oförskämt djärv. 

Och jag säger er: Be, och ni ska få. Sök, och ni ska finna. Bulta, och dörren ska öppnas för er. För var och en som ber, han får, och den som söker, han finner, och för den som bultar ska dörren öppnas.
" Lukas evangelium 11:5 -10.

Vänner har man för olika. Ja, så skulle man kunna beskriva det. Man finner samhörighet på ett personligt plan men inom olika områden. Det är inte alla man ringer mitt i natten för att låna bröd, som i Jesu exempel. Då är det verkligen en nära vänskap.

Jesu liknelse handlar om en man som ringer på mitt i natten för att låna bröd av en vän. Den tar sikte på vår relation till Jesus ifråga om vårt böneliv. Det är essensen. Vi ber för att vi har behov. Vi söker ibland för att vi saknar något och vi bultar på dörrar i en vidare bemärkelse då vi söker andra utvägar och möjligheter i livet. 

Bön kan vara ett kort omnämnande och sedan ett amen. Du känner nog igen det. Det är föga övertygande. Engagemanget talar då emot alla uppradade behov. Bönen är då mer en vilande livförsäkring för de eventuella närmast sörjande som har att begrava dig vid uteblivet bönesvar. Förstå mitt språk. Bön som istället kan vara en rejäl andlig brottningskamp! Så fick Jakob det. En ängel kom och besökte honom till och med.

När vi söker - ja, då kanske vi letar lite förstrött och ganska snart ger vi upp. Vi hittade inte det vi tappat. Vi kanske till och med letar ihärdigt och länge men inte tills vi finner... Det finns skillnader i sökandets omfång, om man beskriver det så.

Bultar, å sin sida, det är en rejält tilltagen knackning och talar om intensitet. Ingen bultar på en dörr och samtidigt tar hänsyn till folk på andra sidan dörren mitt i natten. Allt sker under en angelägenhetsgrad!

I liknelsen om mannen som ville låna bröd mitt i natten, så säger bibeln att han var "oförskämt djärv." Sätt in det uttrycket i en kontext om bön. Hur många gånger har vårt behov av att påkalla Herrens hjälp varit så intensivt? Ja, det är Jesus som ger oss illustrationen.

Bibeln talar på ett annat ställe om "att be illa ". Man ber illa för att motiven är att sedan själv förslösa det man fått. I detta textavsnitt så är den behövande "oförskämt djärv ". Är inte det "att be illa "? Nej, det är att framhärda i behoven!

Ohhh...min vänner! Tro att Gud tar himlastormande böner på allvar då det handlar om Guds rikes sak! Men då lägger man inte en lapp utanför himlens port och frågar Gud lite trevande om det kanske skulle kunna gå för sig att han hör av sig vid frukost ifall det skulle kunna tänkas finnas några skorpor över, för att travestera metaforen. Så illustrerar inte Jesus  bönen. - Bulta, människa! Nej, att bulta det handlar om intensitet, om akuta behov och en nödsituation. Är ditt ärende angeläget? Gå till honom!

En annan bibelsöversättning går i en annan riktning.  Låt oss läsa:

"Jag säger er: Även om han inte stiger upp och ger honom något för att det är hans vän, så kommer han att stiga upp och ge honom allt vad han behöver för att inte själv bli utskämd." (Svensk Folkbibel)

Har du läst något liknande?

Här får texten en annan innebörd och vi känner att vänskapen som människor känner av den verkligen riskerar att sjunga på sista versen. Upplevt tvång - då lever vänskapen farligt. Men Jesus är tålig och mild och han tar exemplet som ett typexempel.

Korresponderar inte denna liknelse väl med den om änkan som krävde rätt av sin motpart? Domaren gav henne rätt för hon pinade ut honom med sina ständiga påtryckningar. Vad säger Jesus i Lukas 18? "Skulle då inte Gud skaffa rätt åt sina utvalda, som ropar till honom dag och natt, då han ju lyssnar tåligt till dem?"   

Den nattliga vännen var "oförskämt djärv." Ohh...vi skulle kunna erövra betydligt mer för Guds rike om vi var besjälade av samma tåga. Brännpunkten ligger i angelägenhetsgraden i relation till Jesus - för det är vad bön handlar om! 

Om du har ett uppdrag att vinna andra människor för Gud och du med dina brister vänder dig till honom i bön, då vill jag påstå att hela himmelens resurser kommer att ställas till ditt förfogande. Det är mer än teori!

Var djärv! Ja, den nyanserade översättningen talar om att vara "oförskämt djärv ". Inte djärvt oförskämd. Men oförskämt djärv!  

Res dig, damma av dina kläder och sök vinna människor för Gud. Han kommer gå med dig om än andra vänder dig ryggen. Han som vill att vi ber honom om att sända arbetare till sin skörd. Men också att vi går själva!

Han kommer att gå med dig och förse dig med det du behöver. 

 

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

  • Siri » Imorgon i korsningen!:  ”Guds välsignelse över din dag imorgon!”

  • Stina » Herre, jag har hört om dig...:  ”Herre, lär mej att bedja som du lärde Habakuk! ❤️‍”

  • Thommy » Biograf Tellus:  ”Jag har sett de tusen, Siri! Jag har sett dom i vaket tillstånd i en syn stående..”

  • Siri » Biograf Tellus:  ”Yongi Chos mor sa en gång till honom när lokalen inte var fylld som han ville kä..”

  • Leif Backman » Mobilisering!:  ”Du lyfter fram viktiga sanningar som tyvärr hamnat i "glömskans hav" i jakten på..”

Bloggarkiv

Etikettmoln