_DSC9211-2.Mobilen

Renhet

Men ni, mina älskade, kom ihåg vad som är förutsagt av vår Herre Jesu Kristi apostlar. De sa till er: "I den sista tiden skall det finnas människor som hånar och följer sina egna gudlösa begär". Det är dessa som vållar splittring, de som är oandliga och som inte har Guds Ande. Men ni, mina älskade, skall uppbygga varandra på er allra heligaste tro. Be i den helige Ande. Håll er kvar i Guds kärlek, medan ni väntar på vår Herre Jesus Kristus i sin barmhärtighet skall ge er evigt liv.

Sådana som tvivlar skall ni vara barmhärtiga mot och frälsa genom att rycka dem ur elden. Mot andra skall ni också vara barmhärtiga, dock med fruktan, så att ni till och med avskyr deras livklädnader som är nedsmutsad av köttet.  Judas brev 1:17-22.

 

Juda som skrivit texten är en kategoriker. En profet. För det är skillnad på att generalisera och kategorisera. Texten är dikterad likt ett testamente av en som också postumt var angelägen att dika upp igenväxta åkrar. Guds ord röjer upp inom oss och markerar gränser. Guds ord är ett mudderverk. Uppmaningarna som blir till instruktioner följer ett renhetsideal för ett sunt andligt liv. Sjukdom uppkommer så lätt. En enda fluga kan göra soppan oätbar och en odiskad servering gör den nyttiga maten ohälsosam.

 

Hur upplever du texten från Juda bok? Texten som med nödvändighet stängslar gränsen mellan heligt och oheligt. Rent och orent. Människor med "gudlösa begär". Finns det sådana i vår tid? Javisst, i var och en av oss. Ursprunget är detsamma. Volymen är olika. Finns det människor som hånar de förlåtna? Är inte det en motsägelse? Jo, på det mest sofistikerade sätt. Finns det tvivlare? Ja, men de är föremål för en uppsökande kärlek! Tvivlaren är en brottare. Han brottas med sanningen. Han har ju inte övergivit den. Den uppsökande kärleken kommer honom till hjälp! Det finns också andra man skall vara barmhärtig mot - med reservationen att till och med avsky deras kläder  - som är nedsmutsade av köttet. Det är den andliga hygienens krav på livets soptipp. Det är mer än ett råd från en bondepraktika. Paulus kläder la man på de sjuka och de blev friska. Vilka områden! Vilka perspektiv! Allt medan vi haltar vidare med våra lyten.

 

Judabrev är skarpt skrivet. Ingen kan ta sig igenom raderna utan att drabbas på ena eller andra sättet. Fördömande men också frigörande. Texten belyser oss alla i sanna men gentila beskrivningar. Det handlar om att bevaras ren och funktionell. Att vara verksam utan att smitta eller besmittas. Redskapen och uppläggen måste i överförd mening rengöras. Helig betyder att vara avskild. Det är ett pågående tillstånd. Och ett utsatt tillstånd. Renhet är inget tillstånd. Det är ett uppnått tillstånd. "För den som är ren fortsätter att rena sig". Det gör inte den orene.

 

Jo, han fortsätter. Men med sina orenheter.

 

 

 

Kommentera gärna:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

Etikettmoln