Den kristnes lidande

...och jag skall visa honom, huru mycket han måste lida för mitt namn skull. Apg 9


Paulus hade blivit kidnappad av HERREN. Kan man säga så? Kanske lite väl tilltaget men vilka argument kan man sätta emot den beskrivningen egentligen? HERREN utvalde honom och det med besked. Paulus blev slagen till marken och blind för en tid. Ett Guds möte utöver de vanliga. Paulus som också blev ett mäktigt redskap. HERREN som vet att rekrytera. Han mönstrar även dig!

Jag vet ingen förutom patriarken Jakob som fått en sådan utväljelse. Hur står det skrivet: "Jakob blev ensam kvar. Då brottades en man med honom tills morgonrodnaden gick upp". Jakob blev inte bara ensam. Han blev ensam kvar. Ensam kvar då de andra gick vidare. Vilka de? De som han tillhörde. De som inte tillhörde Jakobs kallelse, primärt sett. Jabboks vad eller bäck är där symbolen på en gräns. Den gräver man inte igen. Den torrlägger man inte. Broar existerar inte på detta område. Klyftan är lika oövervinnerlig som en egenmäktig naturlag. Antingen står du på ena sidan eller på andra sidan om bäcken. Men du måste förhålla dig till Jabboks vad. Vilka kallelser. Vilka Gudsmöten! Smärtsamma och påtagliga. 

I berättelsen om Paulus uppenbarar sig HERREN för Ananias och instruerar honom om vad han skulle göra. Ananias skulle lägga sina händer på Paulus och lösa honom. Det var Guds sätt och metod. En ordination vi inte kan omfamna eller förstå. Kallelsens manteln hängdes på hans skuldror och blev ett med personligheten. Jesus säger till Ananias att han skulle visa Paulus hur mycket Paulus skulle få lida för Jesus namnets skull. Här var Paulus lidande i fokus. Inte Jesus passionsberättelse - om än så djup, härlig och svår. Den var då passe`.

Skall en kristen lida? Ja. På vilket sätt? På olika sätt. På vilka sätt? På många sätt.

Jesus säger inte att han skall bana väg för lidanden. Inte heller att han skulle utföra lidandet. Lidandet var för Jesus namnet skull. Men Jesus - som äger insikt i den framtid Paulus skulle få genomleva utlovar inte heller en försäkring emot alla lidanden. Han lovar inte att avvärja dem. Tvärtom! Jesus betonar istället att det skulle ske och vi förstår att om Jesus garanterar med begrepp som "måste " och "hur mycket ", då förstår vi att det är av vikt. 

Jag skall visa honom hur mycket han skall få lida för mitt namn skull!

Jesus vet om. Han vet om allt. Han vet om prövningar och lidanden. Han har inte lovat avhjälpa alla lidanden. Men han lovar att vara med oss alla dagar! Också de onda dagarna. Gud utför något i lidandet som vi inte förstår. Gud tillåter lidande. Han kan skydda från lidande men han kan också gå med oss i lidanden.

Det är Guds väg med kärl till hedersamt bruk!


 

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Etikettmoln