_DSC9211-2.Mobilen

Det blir inget julbudskap i år

(Denna bild har jag visat förut. Men den får tillsvidare stå portal. En portal över vår samtid. Kanske några andra bilder dyker upp framöver. Säkert.)

Vi går mot jultider. Tomtens och Jesus tid. Tomten den åldrige och odödlige. Jesus den ständigt nyfödde. Vad gör vi av honom resten av året? Jesus. Ja, det kan man fråga sig. Vi flyttar Jesus från lagerplats ned i krubban för att sedan hänga upp honom igen på altarkorset när julen tagit slut. Lagom till påsk tittar vi till honom igen för att sedan fortsätta med våra liv utan honom. Jesus föds och han dör och vi ömkar oss över hans förlossningssal. Men däremellan förblir han bara en traditionsbärare. Eller upphov till stämning och högtid. Så förfelat. Trots att han lever och är mitt ibland oss. Men vi umgås inte med honom. Vi känner honom inte. Ändå vet han allt om oss. Han som känner oss bättre än vi själva. I kärlek. I sanning en bristvara i vår tid.

Det vilar en dom över oss. Den är proklamerad i var och en av de med usla levnadsförhållanden som sitter eller ligger på våra gator. Dag som natt. Den är inte uttalad men personifierad. I tiggarna. De hemlösa. De har ju blivit tvingade till det. Deras egna hemländer har lagstadgat bort deras tillsynes enda möjlighet till överlevnad. Utkomst genom tiggeri. Vad skulle vi själva gjort om vi var hänvisade till tiggeriet och det blev förbjudet i vårt hemland? Vi skulle emigrera med turistvisum till andra länder där det var möjligt. Det är inte bara förståndigt. Det är rådligt för nöden har ingen lag. 

Ja, det vilar en dom över oss. Den är manifesterad i var och en av de avvikande. I de arbetslösa. De språklösa. Och de hemlösa. De som inte tar tag i sina liv, enligt vårt förmenande. Jag vet inte om jag vill läsa julevangeliet i år. Förstå mig rätt. Vi begår samma misstag i all vår ömkan över Betlehemsfararna. Nu är det andra som inte får plats i våra härbärgen. För det är fullt. Samhället rymmer dem inte. Men evangelium är konkret. Jesus är konkret. Lika konkret som existensen av "sin nästa". Är det inte så att Jesus identifierar sig med de minsta, med de utslagna, med de plågade och de sargade? Jo. 

Varför tigger och sover tusentals i vårt samhälle på gatorna, medan vi firar jul och postumt tycker synd om Josef och Maria i deras belägenhet?

Det rimmar så otroligt dåligt.

 

Kommentera gärna:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

Bloggarkiv