_DSC9211-2.Mobilen

2014 > 12

"Då ska Kungen säga till dem som står på hans högra sida: Kom, ni min Fars välsignade, och ta emot det rike som stått berett för er sedan världens skapelse. För jag var hungrig och ni gav mig att äta. Jag var törstig och ni gav mig att dricka. Jag var främling och ni tog emot mig. Jag var naken och ni klädde mig. Jag var sjuk och ni besökte mig. Jag var i fängelse och ni kom till mig.
 

Då ska de rättfärdiga svara honom: Herre, när såg vi dig hungrig och gav dig att äta, eller törstig och gav dig att dricka? Och när såg vi dig som främling och tog emot dig, eller naken och klädde dig? Och när såg vi dig sjuk eller i fängelse och kom till dig? Då ska Kungen svara dem: Jag säger er sanningen: Allt vad ni har gjort för en av dessa mina minsta bröder, det har ni gjort för mig.
 

Sedan ska han säga till dem som står på den vänstra sidan: Gå bort från mig, ni förbannade, till den eviga elden som är beredd åt djävulen och hans änglar. För jag var hungrig och ni gav mig inte att äta. Jag var törstig och ni gav mig inte att dricka. Jag var främling och ni tog inte emot mig, naken och ni klädde mig inte, sjuk och i fängelse och ni besökte mig inte.
 

Då ska de svara: Herre, när såg vi dig hungrig eller törstig eller som främling eller naken eller sjuk eller i fängelse och hjälpte dig inte? Då ska han svara dem: Jag säger er sanningen: Allt vad ni inte har gjort för en av dessa minsta, det har ni inte heller gjort för mig. Och dessa ska gå bort till evigt straff, men de rättfärdiga till evigt liv."
  Matteus 25:34-46

- Tack alla ni som på olika sätt bidragit till denna bloggsida. 

          -  Ett Gott Nytt År , önskar jag er !! 

 

Läs hela inlägget »
Etiketter: gott nytt år

På vinst och förlust utrustade vi oss med ett par megatermosar under dagen. Vi hade föresatt oss att ge uteliggarna en bit kvällsmat denna kväll. Vi bryggde kaffe och värmde te. Vi köpte en säck med nybakade baguetter som vi fyllde med stekta ägg, ost, skinka och sallad. Rikligt med smör. Vi har sett att de rumänska tiggarna brukar dra sig tillbaka vid 20.00- tiden i Vällingby centrum. Vi åkte dit och där satt de nu i kylan. Det är så beklämmande.

Men så lyckat det blev. Att se deras av smuts svarta, kalla, och knotiga händer greppa temuggarna för att ta till sig värmen var förkrossande. Vi öppnade bagageluckan servade dem och skämdes. Skam över att bilen var en bättre plats för dem att sova i än vad vi ens kan föreställa oss. Vi som bara åker omkring i bilen. Från punkt A till punkt B. Det var som att bilen kulturkrockade och vi förolyckades i en mental härdsmälta. Usch. Varför skall det vara sådana stora skillnader i världen? Djävulen är verkligen en usel Herre, han som har hela världen i sitt våld. Men vi är satta att gå Jesus ärenden. Om vi vill.

Någon ville ha pengar för att kunna köpa en biljett hem till Rumänien. Där är det just nu ännu kallare. Men ändå. Någon undrade om vi kunde skaffa ett par varmare kängor till dem. Någon ville ha mer täcken för att inte frysa så mycket. Behoven är oändliga. Det finns tusen och en skäl till att göra liknande insatser. Det är vår skyldighet. Jag kan inte se det på något annat sätt.

Vi lämnade platsen och det la sig en frid över deras tältläger utan tält. De gick tillbaka med sina baguetter medan tevärmen både luktade gott och värmde några medmänniskor.

En liten gärning som oväntat betydde så mycket ändå. 

 

Läs hela inlägget »

Hoppas julen varit fin. Mycket går i samma hjulspår dessa högtider. Minnet av Guds människoblivande skyms många gånger av vår samkväm och gemyt. Eller av brist på en genuin gemenskap. Det är också en tidstypisk aspekt på julen. Jag tror den är större än vi anar.

Ikväll har jag och min hustru varit och sett filmen Exodus 3D. En biofilm om Mose och judarnas uttåg från Egypten. Tycker du det är anmärkningsvärt? Ja, jag håller med dig i sak.

Salongen var fylld av kända ansikten. Offentliga personer. Pingstvänner och med förmodan också annat folk med kristen profil och bakgrund med en stigande nyfikenhet på innehållet. Teologi som förströelse. Men det vi har gemensamt är nog ändå bristen på bröd. Jag menar andlig föda. Varför skulle vi annars vara där? Förr kunde vi gå till kyrkan och få dessa bibelberättelser omtalade, berättade, belysta och vägledande målade för vårt inre öga under en förtätad trons atmosfär. Men biblisk förkunnelse har i mångt och mycket bytts ut mot profana vardagliga berättelser som inte har biblisk förankring i våra kyrkor. Än mindre med andligt innehåll och bärkraft. Jag tror det är hela svaret. Vi söker mindre förströelse då Guds rike manifesteras. Eldgivningen i andens värld är attraktivare än fyrverkerier i den religiösa underhållningsvärlden. Det är min egen erfarenhet. 

Vi gick ut från salongen. Bion var slut. Efter två och en halvtimma kunde vi konstatera att manusförfattaren stulit den bibliska berättelsen och gjort en egen tolkning. Det må vara hänt för besöket handlade inte om att hitta fel i manus. Hänt må också vara att de estetiska och konstnärliga effekterna appellerar till sinnet och var välgjorda. Den tekniska förmågan har aldrig varit större än vad den är idag. Men inte en enda bildsekvens nådde anden i själsdjupet. Det berörde inte. Tomma, lika trötta och hungriga efter andlig mat återvände vi hem. Vi likväl som de andra. Termometern stod på - 6 grader. Och där... där under bussdäck satt det 10-15 tiggare. De höll på att sadla om till uteliggare. De värmde sin kvällsmat på en liten eld under bussdäcket i Vällingby center. Tiggarna? Igen? Ja, nu igen.

Hur skall jag summera dagen? De kristna går uppenbarligen till de profana filmhusen för att höra kristen förkunnelse. Förvandskad och förfalskad. Vi saknar förkunnelse! Vi saknar bröd och vi saknar eldburna förkunnare som bryter bröd vid brödunder så folket blir mättade. Tro kommer av predikan ! Och predikan i kraft av Kristi ord! Kristi ord. Imorgon skall jag och min hustru göra något litet för dessa. Tiggarna. Uteliggarna. Vi kommer inte förbi dem. Vi kommer inte runt dem. Vi kan inte klättra över dem. De gräver sig in i våra medvetanden och vi slipper inte ut. De kommer att göra sig påminda en dag. I evigheten.

Men är det ett gott budskap att bara väcka upp ett dåligt samvete hos sig själv och andra? Samvetet skall väckas sedan är det bättring som krävs - om jag får mästra. Annars kommer apatin smygandes. Vanmakt och apati. Då får man göra vad den goda viljan har för handen. Och göra någonting!

Vi får återkomma i frågan. Jag upplever inte att de är tiggare eller uteliggare i första hand - även om det är där jag får möta dem i respekt. Jag har en stark förnimmelse av att de är personifierade anklagelser över vårt välstånd. Inte välståndet i sig men hur vi förvaltar det. Vi delar inte med oss. Vi bygger bara vår egen välfärd som individer och nation. Om inte vi hör bön varför skall då Gud göra det?! Gud som vi inte sett. Men medmänniskor ser vi!

Gud har tidigare i historien stigit ner för att kolla upp hur det förhåller sig i olika kulturer. Det kan vara så att var och en av dessa är ett par av Guds ögon. Åtminstone kommer de en dag att kunna svara på Guds fråga om hur vi behandlade dem. Det vore oss inte nådigt.

Vi måste göra någonting.

 

Läs hela inlägget »
Etiketter: exodus 3d
Minus 2 grader på Stureplan kl. 21.32 fjärde advent 2014 Minus 2 grader på Stureplan kl. 21.32 fjärde advent 2014



Det är den fjärde advent. De sista klapparna är köpta, det sista ljuset är tänt och baket går igång. Så även för mig. Julen blir lite vad vi gör den till. Och vad vi bidrager med och hur vi uppskattar andra medmänniskor. Julen är barnens högtid. Och julevangeliets högtid. Inte självets. Självet medömkar jaget. Men medmänsklighet omvårdar nästan. Gud omvårdar ! Han vårdar sig om. 

Tack alla ni som skrivit ner era kommentarer på min hemsida under året. Och alla ni som mejlar mig och på annat vis knyter kontakt. Både nya och gamla bekantskaper. Ni har också berikat mig så klart. Besökarna till denna hemsida har ökat med 112% på ett år. Det är glädjande! Vill du att andra skall få ta del av sidan, får du gärna mejla länken vidare. 

Här en bild från ikväll i centrala Stockholm. Minus 2 grader utanför Lagerhaus på Stureplan. Så lätt det är att gripas av vanmakt och apati när man ser någon sova på gatan så här. Vad kan vi göra och uträtta? Låt oss först vara förnöjsamma med det vi har. Vara tacksamma. Och dela med oss och ge vidare. Om vi ger till den fattige lånar vi åt Gud. Vi kan inte hjälpa alla. Det går inte. Men vi kan ge lite var och en till någon. På så vis omvårdar vi också oss själva. Våra hjärtan bibehålls mjuka och blir inte fördömande. Vi förväntar oss ju att Gud svarar på våra böner. Och det gör han i sin tid. Men om vi inte kan svara på en medmänsklig bön om en tjuga...varför skall då Gud svara oss?! Det är följdriktigt. Ändå gör Han det!

Vad finns att göra konkret? Har du någon ide´? Någon ide´som också jag kan haka på?

Till dess, naivt konkret och om möjligt mästrande och fördummande:

Smula sönder en hundring i fem delar. Stoppa dom i fickan. Ge en tjuga till var och en av de fem första fattiga du ser. Gör det i protest över tingens ordning! Gör det en gång. Gör det två gånger. Eller tre. Men gör det! Gör det som en kulturprotest. Gör det mot egoismen. Gör det för en medmänniska. Gör det för din egen skull. Samtidigt avhjälper du nöden. Vad är en tjuga för en människa? Ingenting. Ge en hundring då. Vad är en hundring? Den kan vara mycket för någon annan. Är en hundring för mycket att ge bort? Ja, gå då ner i valör. Skyndsamt! Rör dig inte mot summor som uppväcker din apati, gör hjärtat hårt och slutligen bittert. Håll apatin stången. Men gör något. Något! Om vi alla gör någonting kan vi skapa lindring åt andra. Ge. Spekulera inte. Egoismen spekulerar och den girige får aldrig ro från sina ekvationer.

Är inte detta det mest fatala julbudskap någon skrivit någonsin? Säkert. Men vad skall vi med Jesusbarnet i krubban till, när vi inte ömmar för dem som Jesus i vuxen ålder värnade om? Ett kristet liv måste någon gång få konsekvenser. På ett eller annat sätt. Herdarna kom med julgåvor till Maria och Josef då Jesus föddes i en flyktingfamilj. Aldrig har någon klandrat dem för det.


     - Ha en riktigt fin och God Jul !! 

 

Läs hela inlägget »

Svensk Kristdemokrati (KD) tar nu initiativet att lyfta frågorna som hör flyktingfrågan till. Sverige Demokraternas hjärtefråga. Det är en het potatis som man ofrånkomligt blir jordig om fingrarna av. KD lyfter frågan under tvång och under opinionsmässigt hot om att hamna under fyra procents spärren vid det tilltänkta valet i mars och skräcken över att åka ur riksdagen. Ett mardrömscenario.

KD sägs i förslaget vilja utöka det tillfälliga uppehållstillståndet på bekostnad av ett permanent medborgarskap och på andra sätt gå den tilltagande främlingsfientligheten tillmötes. Som om frågan var strukturellt betingad och inte ideologisk då den istället skulle vara medmänskligt värderad. Som om främlingsfientligheten kunde dela tak med begränsad invandring under parollen "hänsyn till livskvalitet för de invandrande". Aldrig. Det skorrar och är inte trovärdigt. Se på våra gator! De dignar av tiggare och folk som sover utomhus i kylan. Frågan är akut och inte spetsfundig. Man vänder istället kappan efter vinden och sträcker ett finger mot skyn. Opinionsvindarnas. Och röstfiskets finger. Sverige Demokraterna har också välkomnat förslagen vilka naturligtvis ser möjligheten till ett paradigmskifte i svensk politik. Det är omöjligt att diskutera invandringspolitik och praktiska frågor kring invandring innan man gjort upp med främlingsfientligheten. Där handlar om brist på trovärdighet i politiken. Sverige står i ett korsdrag och går en oviss framtid till mötes. Ett verkligt vägskäl. 

Det är kanske på sin plats att införa en ytterligare demokratisk möjlighet också för de som ställt sig vid sidan om valprocessen, på så vis att de som inte aktivt röstar i valet till riksdag, kommun och landsting kan ta del i valet med bibehållen värdighet. Soffliggarna eller de som röstar blankt. Låt införa ett röstsystem där också den kritiske eller den opolitiske kan få lägga sin minusröst på ett parti. På det parti man inte tycker är rumsrent i en demokrati. Eller av andra skäl. Det nyanserar demokratin. På så vis skulle en minus röst räkna bort en röst från det parti man avser röst nej till. Bara så.

Det var den religiösa makten som utlämnade Jesus till den exekutiva politiska makten i Jerusalem. Den religiösa makten har även på europeisk mark begagnat sig av våld och översitteri då den hade oinskränkt makt och använde sig av avrättningar mot oliktänkande i religiösa frågor i historien. Mot kristna som förfäktade en annan trosuppfattning. Sådan är den urartade politiska makten - även då den är religiös. Se upp med den kristna politiken! Den har likt all annan politisk makt önskan om inflytande på agendan. Hur stor kan önskan om inflytande vara? Total. Och varför skulle den inte det? Det ligger i sakens natur.

Ett kristet liv kan aldrig påtvingas människan. Nej. Ett kristet liv kan bara födas fram inifrån. Då skapas förutsättningarna för det åtråvärda i kristendomen - den så kallade etiken och moralen. Lägg din minusröst i mars! Så får de kristna vända tillbaka med sin energi och engagemang till det som är en kristens uppgift - att bygga Guds rike. Helt plötsligt skulle Guds rike få helgjutna och helhjärtade Gudsrikes företrädare. Kanske skördens Herre då skulle få problem med arbetsuppgifter till alla. Men det är inte troligt. Vi har en fallenhet för det horisontala planet. Inte det vertikala. Vi har lättare att engagera oss för det som hör jorden till och inte det som hör himlen till - Guds rike.

"Skörden är mycken men arbetarna är få", sa Jesus. De orden står kvar än idag.

 

Läs hela inlägget »

"Den som tillsluter sitt öra för den fattiges rop skall själv ropa utan att få svar."
                                                                                               Ordspråksboken. 21:13

Lika visst som det finns välsignelser i fotspåren av den som hjälper den fattige - för det är bibelns budskap, så finns det verkan för den som blundar och går vidare och inte känner in nöden hos andra. Vad är välsignelse? Vad är förbannelse? Döm själv.

"Den"...vem är det? Vem som helst! Oavsett, oaktat, utan anseende till person så sällar sig en människa till det ordet beskriver. Vad beskriver ordet?

"Den som tillsluter sitt öra" alltså den som inte längre beaktar någons vädjan. Ett tillslutet öra för den fattiges rop...Han skall själv ropa utan att få svar! När sker "skall"? Det är en påstådd bestämning på framtiden utan bisats som kan upphäva eller mildra det påstådda. Obevekligt och konsekvent. När bibeln presenterar orsak och verkan så adekvat är det som om det vore en naturlag. Eller en andlig lag. Du, du och du kommer också att få ropa utan att bli lyssnad på! En vacker dag.

Vad betyder det att öppna sitt öra och lyssna på den fattiges rop? Det är att ge åtminstone en allmosa. Mät själv upp din gåva och bestäm valör på din hjälp. Men stänger du ditt öra och blundar för den fattiges behov - ja då uttalar bibeln utan omsvep att en sådan kommer att få uppleva det ropet från andra sidan hjälplösheten. Här behövs inga bilder för att illustrera. Guds finaste vänner är de fattiga, främlingar, änkor och faderlösa. Han ömmar för dem! Han som är syndares vän.

Här kan du och jag göra skillnad för den enskilde. Det är en kristens hållning i en egoistisk värld. Vet du... det är illa när rasismen breder ut sig. Eller hur? Men vet du vad som är än mer avskyvärt i Guds ögon? Det är när egoismen lånar den rasistiska argumentationen och låtsas vilja lösa fattigdomen på ett makroplan.

Vanmakten har sitt språk och sina problem. Men egoismen hittar alltid andra paltor att kläda sig med. Den tillsluter först sina ögon. Sedan sina öron.

Då har hjärtat redan börjat stelna av förhärdelse.

 

Läs hela inlägget »
Fattiga utanför Nordeas huvudkontor i Stockholm Fattiga utanför Nordeas huvudkontor i Stockholm



"Den som förbarmar sig över den arme, han lånar åt HERREN och får vedergällning av honom för vad gott han har gjort." Ords. 19:17 

Ännu en bild av fattiga människor som tvingas till vårt land för att tigga. För nog är man fattig om man sover utomhus och tigger. Det kan vi vara överens om. Här försöker man vila utanför Nordeas huvudkontor i Stockholm, mitt i natten. Två bankomater grinar exkluderande medan taket ger ett visst skydd mot regn. Det är också kallt. Livet är orättvist!

Ordstävet jag skrivit ner är hämtat från Bibeln i Ordspråksboken. Några intressanta nyckelord i texten kunde hjälpa oss till ett bättre omdöme.

Vad säger texten?

"Den som förbarmar sig"...Vem gäller det? Vem som helst! Alltså även du och jag. Den som förbarmar sig över den arme han lånar åt Herren. Håller Gud koll på sånt? Tydligen. Han för redovisning i frågan för det står att han vedergäller den som gör något gott. Här lämnas det stort utrymme för egna initiativ både från vår sida men även från Guds sida. Det ser ut som om Gud står i ett särskilt vänskapsförhållande till den arme, där vi kan gå in och göra skillnad. Vilka perspektiv. Vi kan alltså handla direkt å Guds vägnar. 

I den svenska folkbibeln är texten översatt lite annorlunda:

"Den som ömmar för den fattige lånar åt Herren  och får lön av honom
för det goda han har gjort."  
Ord.19:17

Så fint formulerat! "Ömmar för den fattige"... Det kan man göra på många sätt men just det att en människa är fattig pekar klart på en omfattande resursbrist. Då är den bästa hjälpen att avhjälpa den bristen. Inte sant? Det är frågan om medmänsklighet. Det är också frågan om en Gudstjänst. Det kan vi förstå med lite slutledningsförmåga. Att tjäna Gud. Är det stort nog? 

Men vi...men vi!...vi tjänar egna pengar och vi ser ner på tiggarna som stör vår stadsbild och spekulerar i om det är ligor som skickat ut dem för att samla pengar till syndikat. Det är inte längre rätt. Mina vänner, det håller inte. Vi har tappat fokus. Bibelordet vill föra oss tillbaka till ett rätt förhållningssätt. Inför Gud och medmänniskor.

"Ömmar för den fattige"...Rör den formuleringen ditt hjärta?

Ja, då finns det hopp! Så vill jag tro.

 

Läs hela inlägget »
Regeringsgatan mitt i Stockholm på Lucianatten Regeringsgatan mitt i Stockholm på Lucianatten



Bisarra kontraster. Regeringsgatan. Utomhus. Det här är ingen underhållningssekvens under en tävling i överlevnad en fredagkväll i något populärt program på TV. Det här är på riktigt. Det är utomhus och termometern ligger under strecket.

Hur kan det bli så här? Hur kan det få vara så här...                                                                 
                                                                                                              
More tk...

Läs hela inlägget »
Spårvagnshållplats i Kungsträdgården, Hamngatan i Stockholm Spårvagnshållplats i Kungsträdgården, Hamngatan i Stockholm



Spårvagnen har nattuppehåll. Det gör bänken till ett drive in. Detta är en alltför vanlig syn numera. Det måste väl finnas ett värdigare liv. Hur skall vi hjälpa dom? 


More tk...

Läs hela inlägget »

Sverigehuset i Stockholm. Mittemot NK huset. En beklämmande syn. (klicka)


More tk...

Läs hela inlägget »
Lucianatt i Stockholm. Uteliggare i nästan varje större gathörn. Hur skall det sluta? Lucianatt i Stockholm. Uteliggare i nästan varje större gathörn. Hur skall det sluta?

Inatt åkte jag in till centrala Stockholm för att se hur frekvent det som kallas för "uteliggare" nattetid och "tiggare" dagtid förekom. Jag stötte på ett tjugotal människor som låg i olika högar på de största gatorna. Byltena på bilden utgör tre eller fem människor. Inte så lätt att avgöra. De verkar kura ihop sig parvis där den konstellationen föreligger. Var skall de få värme ifrån? Det var riktigt råkallt ute. Snön hade fallit något. Här är det ett av H&M:s varuhus på Regeringsgatan som erbjuder tak över huvudena. Men det är fortfarande utomhus och gatan ligger alldeles vid de pelare som kan skönjas till vänster i bild. Så det ser varmare ut än vad det var med de röda färgerna i bilden. Kallt, bullrigt och smutsigt. Hur kan man sova här? Det kan man inte.

Vänner... Det här kommer vi inte ifrån. Antingen får vi lagstifta bort människorna och sopa deras verklighet och problem under mattan inför våra ögon och stoppa huvudet i sanden. Eller så måste det till en revolution under reformatoriska former. Kontrasterna kommer vi inte att kunna hantera. De kommer att göra oss än mer hårda och kalla om vi inte tillmötesgår andras nöd och lidande i deras existensberättigande och utövar medmänsklighet. Så här kan det inte fortsätta.

Gud ser oss!                                                                                  ( Bilden är klickbar )

More tk...
 

Läs hela inlägget »

(Denna bild har jag visat förut. Men den får tillsvidare stå portal. En portal över vår samtid. Kanske några andra bilder dyker upp framöver. Säkert.)

Vi går mot jultider. Tomtens och Jesus tid. Tomten den åldrige och odödlige. Jesus den ständigt nyfödde. Vad gör vi av honom resten av året? Jesus. Ja, det kan man fråga sig. Vi flyttar Jesus från lagerplats ned i krubban för att sedan hänga upp honom igen på altarkorset när julen tagit slut. Lagom till påsk tittar vi till honom igen för att sedan fortsätta med våra liv utan honom. Jesus föds och han dör och vi ömkar oss över hans förlossningssal. Men däremellan förblir han bara en traditionsbärare. Eller upphov till stämning och högtid. Så förfelat. Trots att han lever och är mitt ibland oss. Men vi umgås inte med honom. Vi känner honom inte. Ändå vet han allt om oss. Han som känner oss bättre än vi själva. I kärlek. I sanning en bristvara i vår tid.

Det vilar en dom över oss. Den är proklamerad i var och en av de med usla levnadsförhållanden som sitter eller ligger på våra gator. Dag som natt. Den är inte uttalad men personifierad. I tiggarna. De hemlösa. De har ju blivit tvingade till det. Deras egna hemländer har lagstadgat bort deras tillsynes enda möjlighet till överlevnad. Utkomst genom tiggeri. Vad skulle vi själva gjort om vi var hänvisade till tiggeriet och det blev förbjudet i vårt hemland? Vi skulle emigrera med turistvisum till andra länder där det var möjligt. Det är inte bara förståndigt. Det är rådligt för nöden har ingen lag. 

Ja, det vilar en dom över oss. Den är manifesterad i var och en av de avvikande. I de arbetslösa. De språklösa. Och de hemlösa. De som inte tar tag i sina liv, enligt vårt förmenande. Jag vet inte om jag vill läsa julevangeliet i år. Förstå mig rätt. Vi begår samma misstag i all vår ömkan över Betlehemsfararna. Nu är det andra som inte får plats i våra härbärgen. För det är fullt. Samhället rymmer dem inte. Men evangelium är konkret. Jesus är konkret. Lika konkret som existensen av "sin nästa". Är det inte så att Jesus identifierar sig med de minsta, med de utslagna, med de plågade och de sargade? Jo. 

Varför tigger och sover tusentals i vårt samhälle på gatorna, medan vi firar jul och postumt tycker synd om Josef och Maria i deras belägenhet?

Det rimmar så otroligt dåligt.

 

Läs hela inlägget »

Förkunnelse på YouTube

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Arkiv

Etiketter